Theater op ’t Zand trok dit jaar 5.000 bezoekers. Daarmee blijft het intiem, aldus de organisatie. ‘Een kracht van het festival.’

de Stentor 17 juli 2017

De 17de editie van het jaarlijkse festival Theater op ’t Zand was afgelopen zaterdag met een kleine 5.000 bezoekers een succes. De omgeving waarin het festival zich afspeelt, de stuifzandduinen van het Kootwijkerzand, maakt het evenement tot een bijzondere belevenis.

‘Stuifzand’ was dit jaar het thema. Alle artiesten moesten iets met stuifzand doen in hun voorstelling. ,,Niet heel erg origineel misschien op het Kootwijkerzand”, zegt pr-man Johan van Omme. ,,Maar een thema is verplicht als je subsidie aanvraagt. En het zand is de kracht van Theater op ’t Zand.”

Het duinlandschap met zijn vliegdennen geeft het festival een heel eigen karakter. De bezoekers zijn weg uit hun dagelijkse realiteit. Het universum van Theater op ’t Zand is een unieke wereld. Steltenlopers, fakirs en cowboys paraderen over de zandduinen en tussen het publiek. ,,Ik onthul geheimen over je karakter”, verklapt een felgeel uitgedoste dame die zich Het Orakel van het Stuifzand noemt. Daphne Gakes heet ze in het dagelijks leven. Ze kijkt zwoel en wrijft de bezoeker over zijn knie. ,,Ik voel een seksuele blokkade”, fluistert ze als ze het glas witte wijn van de gast heeft vastgehouden. ,,Je zou je vrouwelijke kanten meer ruimte moeten geven. Zet eens een pruik op met vlechtjes. Trek een rokje aan met netkousen. En doe een lapdans.” Ze laat de bezoeker verbouwereerd achter en zoekt een volgend slachtoffer.

Theater op ’t Zand is de wereld op zijn kop, maar in een gemoedelijke sfeer. Terwijl kinderen gaten graven in het zand, legt een groep volwassenen zich ruggelings neer bij een dame in een indianenkostuum. Het is Aissatoe de Zwaan uit Olst. Ze verzorgt klankbaden, met gong, regenmaker en schalen. De deelnemers glijden weg in ijle sferen en doen een dutje in de duinen.

Wolken trekken soms dreigend over, maar het blijft de hele dag droog. ,,Vijfduizend bezoekers is een mooi aantal,” aldus organisator Van Omme. ,,Daarmee blijft het intiem. Dat is een van de krachten van het festival. In het verleden is wel eens een grote naam gecontracteerd, maar dat willen we niet meer.”

,,Dit jaar voor het eerst hebben we de bezoekers geteld. Sponsoren en subsidiegevers vragen dat. Ook nieuw is de festivalkrant, met vooral sponsors uit de regio. Het festival kost 50.000 euro, maar blijft gratis. Laagdrempelig zijn is het doel. Mijn oma komt, terwijl ze normaal nooit een theater of concert bezoekt. Dat geldt ook voor veel kinderen.”

Het festival heeft zijn excentrieke kantjes, de sfeer is vriendelijk. Gezinnen posteren hun campingstoeltjes op het zand, de kinderen klimmen in uitkijktoren De Zandloper. Mensen dansen op de Jamaicaanse reggaetonen van The Upsessions. Anderen steken een kampvuur aan.

Steltenloper Zeemeeuwmin ziet iedereen, maar andere bizarrige artiesten gaan langs veel bezoekers heen. ,,Lekker eten, broodje beenham”, zegt een stel uit Apeldoorn. ,,Mooie omgeving, wat wil je nog meer? Zandkorrels tussen je broodje, dat hoort erbij.”

UITZICHT OP HET ‘UNIVERSUM’ VAN HET THEATER OP HET KOOTWIJKERZAND, VANAF UITKIJKTOREN DE ZANDLOPER.